Er du A1’er i Excel eller tænker du dig om?

Er du A1’er i Excel eller tænker du dig om?

A1'er Mange brugere i Excel er det, jeg vil kalde A1'ere. A1'ere starter ukritisk på det første ark i øverste venstre celle (deraf navnet A1'er) og så starter de på deres opgave uden at tænke på, hvad det egentligt er de vil. Men hvad er formålet med det regneark du starter på? Vil du bruge regnearket til en simpel beregning, vil du lave en kompliceret beregning til dig selv som beslutningsstøtteværktøj, vil du lave et redskab til daglig brug for dine medarbejdere/kollegaer, vil du oparbejde data over tid med henblik på dataanalyse, formidling…Læs mere →
Autosave er ikke ligefrem min yndling

Autosave er ikke ligefrem min yndling

Kender du Autosave? Har du Office 365 har du måske for nylig fået en ny funktion, som Microsoft kalder for Autosave. Den betyder ganske kort, at du ikke længere behøves at gemme dit arbejde manuelt når du arbejder i fx Excel og Word. Funktionen træder automatisk i kraft når du gemmer din fil på dit Onedrive (og kun der). Fedt ikke? Nej for dælen. Jeg synes det er højst irriterende. Måske vænner jeg mig til det, men lige nu er det bare en træls funktion, som udfordrer mit arbejde. Jeg har været vant…Læs mere →
Har du erfaring i Officepakken? – en farlig formulering!

Har du erfaring i Officepakken? – en farlig formulering!

Jeg ser ofte en formulering i stil med ”Vi forventer du har erfaring i Officepakken” når jeg læser stillingsannoncer, og jeg tænker tit, at det er en meget bred og ukonkret formulering til en kommende medarbejder, når vedkommende efter endt ansættelsesforløb bliver sluppet løs på virksomhedens netværk for at boltre sig i regneark, Word-dokumenter og PowerPoint præsentationer med mere. For hvad er erfaring i Officepakken? Er det fx at kunne åbne et regneark og anvende det som andre har lavet eller er det selvstændigt at kunne opbygge et regneark fra bunden? Og du…Læs mere →
4 ugers overblik

4 ugers overblik

Jeg har læst om en planlægningsmetode, der angiveligt skulle stamme fra den forhenværende amerikanske udenrigsminister Madeleine Albright. Metoden handler om et ’4-ugers-overblik’, som du tager på et fast tidspunkt én gang om ugen. I stedet for at fokusere på den kommende uge som jeg har indtryk af mange gør, udvides horisonten til en måned. Jeg har forsøgt (læs: uden resultat) mange planlægningsmetoder, men denne er faktisk den første, der har virket rigtig for mig. 1. Åbn din kalender og kig fire uger frem De kommende 4 uger af dit liv skal have fokus. Orientér dig…Læs mere →
Kombineret udgave af det fonetiske alfabet

Kombineret udgave af det fonetiske alfabet

Det fonetiske alfabet er uhyre praktisk, når man skal prøve at stave sin mail-adresse til en fra udlandet. Da jeg både har med engelske og tyske kunder at gøre, har jeg lavet en "kombi-udgave" med både det NATO's fonetiske alfabet og det de typisk bruger i Tyskland, da det tyske fonetiske alfabet nogle gange er lidt lettere at anvende i kommunikation med tyske personer. Klik her for at hente den.  Læs mere →
Bestyrelse or not …

Bestyrelse or not …

Har du overvejet en bestyrelse? Erhvervs- og Byggestyrelsen har i 2011 udgivet en glimrende publikation omkring det at have en bestyrelse: "Den kompetente bestyrelse - gør en forskel i din virksomhed". Publikationen har fokus på bestyrelser i nye og mindre virksomheder og hvilke fordele det kan give disse virksomheder at have en bestyrelse. Selvom den allerede har nogle år på bagen, er den stadig meget relevant og læseværdig. Det er kun aktieselskaber, der skal have en bestyrelse, og den skal mindst være på 3 personer. Anpartsselskaber derimod behøves ikke at have en bestyrelse,…Læs mere →
Spar tid når du sender mails

Spar tid når du sender mails

Jeg har set, at de fleste tager musen, når de skal sende en mail. Men prøv lige at følge dette lille regnestykke: Hvis du kun bruger musen når du skal lave og herefter sende en mail kan det ikke gøres ret meget hurtigere end 8-10 sekunder at klikke på Ny mail, indtaste modtager, indtaste Emne og klikke på send. Hvis du derimod bruger genvejstaster kan det gøres på ca. 4 sekunder. Prøv selv at sæt et stopur til og prøv det. Altså en "besparelse" på ca. 5 sekunder. Jeg ved ikke hvor mange…Læs mere →
Gode værktøjer

Gode værktøjer

I vores daglige virke finder vi ind i mellem frem til værktøjer, som virkelig har gjort vores arbejde bedre og mere effektivt. Selv om der findes mange gratisprogrammer har vi konstateret, at du får mere value for money med de professionelle betalingsprogrammer. De bedste af de værktøjer vi anvender, finder du her. Skærmklip / Print screen Nuvel, du kan altid bruge [PrintScreen] eller [Alt]+[PrintScreen], hvis du kun vil have en kopi af det aktive vindue. Men det er ikke altid tilstrækkeligt. Vi anvender programmet SnagIt fra den amerikanske virksomhed TechSchmit, www.techsmith.com Et ganske suverænt program…Læs mere →
Arbejdsglæde – nu!

Arbejdsglæde – nu!

For et par år siden stødte jeg ved et tilfælde på hjemmesiden arbejdsglaedenu.dk. Et lille hold af arbejdsglade mennesker anført af Alexander Kjerulf har som mission at indføre arbejdsglæde på virksomheder. De har gode nyhedsbreve og gode arrangementer. Deres nyhedsbreve er krydret med forskellige videoklip, der viser arbejdsglæde i praksis. Deres arbejde lægger sig umådelig fint op ad den måde, vi arbejder på.Læs mere →

“Alt” + koder

Der findes en lang række af specialtegn, som ikke lige ligger på dit tastatur ... umiddelbart ihvertfald. Men det kan du råde bod på, ved at benytte Alt-tasten i kombination med tal. Hvis du for eksempel skal skrive det tyske ß, skal du blot holde Alt-tasten nede mens du klikker på 225 på det numeriske tastatur og vupti, så dukker tegnet op når du slipper Alt-tasten igen. Klik her for at se oversigt over tegn du kan lave med Alt-tasten (åbner i et nyt vindue). Her er et par typiske kombinationer, som jeg selv benytter…Læs mere →
  • 1
  • 2