Autosave er ikke ligefrem min yndling
Kender du Autosave?
Har du Office 365 har du måske for nylig fået en ny funktion, som Microsoft kalder for Autosave. Den betyder ganske kort, at du ikke længere behøves at gemme dit arbejde manuelt når du arbejder i fx Excel og Word.
Funktionen træder automatisk i kraft når du gemmer din fil på dit Onedrive (og kun der).
Fedt ikke? Nej for dælen. Jeg synes det er højst irriterende. Måske vænner jeg mig til det, men lige nu er det bare en træls funktion, som udfordrer mit arbejde.
Jeg har været vant løbende at gemme mit arbejde når jeg har været sikker på de ændringer, jeg har foretaget. Genvejen til at gemme – Ctrl+S – har ligget helt automatisk i mine fingre. Og har jeg ønsket at gemme mit arbejde under et nyt navn så har det været med genvejen F12. Men nu gemmer Office-programmerne bare løs næsten hvert sekund.
Selvfølgelig har Microsoft tænkt sig om, og du kan finde tilbage til tidligere versioner ret let. Men hvem har lige styr på hvilken version du skal gå tilbage til? Ikke helt nemt. Synes du det er en fed funktion, så skal du ikke gøre noget. Men irriterer den dig, så kan du heldigvis slå den fra.
Vælg Filer (det kaldes også for “Backstage”) og herefter Indstillinger. Herunder vælger du Gem og til højre kan du se et flueben i feltet “Automatisk lagring af …”. Fjern fluebenet, tryk OK og nyd at du nu igen kan gemme på den gammeldaws facon.
PS Det skal gøres for hvert af dine programmer, dvs. for Exce, Word og PowerPoint.
Happy saving!